Wednesday, December 7, 2011

Ibn Kaspi In The Eyes Of The Open-Minded


I sometimes read a description of a person and get a certain percept of that person, only to later find something that person wrote and be surprised because it does not fit my preconceived idea of that person. I have never read anything by Rav Shlomo Fisher of Jerusalem. But I’ve seen his words quoted by Dr. Marc Shapiro, who wrote on him that “R. Fisher is ... the only one of our gedolim who is an expert in Jewish philosophy.”, and that he is the rabbi of R. Betzalel Naor. And R. Natan Slifkin cites him often in support of different ideas that are leaning more to the rationalistic side (see for example here and here.) Therefore,  I was surprised to find the following letter by Rav Shlomo Fisher. This appeared in Tzfunot, 3rd issue, 5749.



I was surprised. In an unpleasant way, that is. I was relieved to find that someone already made sure to voice what I thought when reading Rav Fisher’s words. Here is Rav Shmuel Ashkenazi's  response in the next volume of Tzfunot:


1 comment:

  1. "אמנם מן הנראה שיצחק לא היה רב בחכמה, והיה מן היראים ולא הגיע לכלל האוהבים כאברהם, ולכן אמר יעקב לולי אלוקי אברהם ופחד יצחק היה לי, כלומר מי שפחד ונתיירא ממנו יצחק, גם תראה היותו נמשך לתענוגים עד שאהב עשו בעבורם ואמר ועשה לי מטעמים כאשר אהבתי, ואפשר שזה סבב לו להרבות המשגל עד שכהו עיניו מראות, כי נמשך אחר יפי רבקה שהעיד עליה הכתוב שהיתה יפת תואר מאד, הלא אבימלך ראהו מן החלון מצחק עם רבקה אשתו, הלא לא תמצא שדיבר עמו השם רק שני פעמים, בראשונה אמר לו עקב אשר שמע אברהם בקולי, ובשניה אמר והרביתי את זרעך בעבור אברהם עבדי,ותראה שהכתוב לא האריך הרבה בענינו, וכן לא זכר זכירה ביצחק כמו בשאר האבות כאמרו וזכרתי את בריתי יעקוב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אברהם אזכר, ואמרו בילמדנו שהשם אינו מתקלס ביצחק לפי שאהב לשונאו שנאמר ואת עשו שנאתי" ספר לוית חן לר' לוי בן אברהם, עמוד 672

    ReplyDelete